dinsdag 29 januari 2013

De dorstige geest 2

Wanneer er begeerte is, beperkt dat de werkingssfeer van het bewustzijn. Het leidt er toe dat de geest zich richt op één bepaalde doelstelling. Het verwerven van de objecten van die gedachten en voorstellingen resulteert in tijdelijke bevrediging en intenser dorst. Het loslaten van die gedachten daarentegen schept vrijheid. Het behelst het inkeren tot innerlijke bronnen waar wel bevrediging kan worden gevonden. Vrijheid is niet in de eerste plaats uit op bevrediging. En kent geen dorst. Begeerte heeft te maken met 'onafgedane kwesties'. Wat zijn doel in de toekomst heeft, heeft t e maken met een nog niet naar bevrediging afgehandelde transactie met het leven. Wanneer dorst echter als dorst wordt gezien, dan is die kwestie op het moment van loslaten afgedaan. De luchtspiegeling valt in scherven uiteen. Niet langer is het 'mijn' begeerte. Iets van een zekere soliditeit waaraan iets gedaan moet worden. Wanneer we het onpersoonlijke van begeerte herkennen, zijn we minder geneigd onszelf te verliezen in dwangmatige bevrediging. Een interessant aspect van begeerte, van verlangen is overigens dat wat we bevrediging noemen alleen optreedt tijdens het overgangsmoment van niet hebben naar hebben. Bevrediging is een moment van bevrijding uit de druk van het verlangen. Inderdaad is het zo dat wanneer begeerte of een bepaald object de aandacht van ons bewustzijn trekt, dat zo verleidelijk is, zo magnetisch, dat het bewustzijn, de onbegrensde ruimtelijkheid van de natuurlijke Geest zich eromheensluit. Dan concentreert onze totale ervaring zich in die begeerte alleen, in een dorst naar dat object. Het is echter de grenzeloze ruimte van bewustzijn waar we aan refereren wanneer we het over 'ik' hebben. Wat ons bewustzijn aanraakt, daar ontstaan onze ervaringen. Wanneer we bv verdiept zijn in een boek, merken we niet op dat een vriend de kamer binnenkomt en ons een kop thee aanbiedt, omdat, zoals we zeggen "Ik aan het lezen was, daarom hoorde ik niets". Hoewel alle voorwaarden voor het wel horen aanwezig waren - geluid en het vermogen van je oren om te horen - hadden we geen ervaring van horen, omdat het bewustzijn dat geluid niet aanraakte. Stephen Levine
warme groet Jeltje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten