woensdag 11 januari 2012

Is alles gezegd ?

Lieve lezer,

Graag wil ik iets met u delen.

Afgelopen Zondag had ik een overlap dienst in het Hospice i.v.m. een zeer bewerkelijke gast, dan is die dienst nodig opdat de dienstdoende begeleidster de overige gasten kan verzorgen.

De familie was de hele middag aanwezig geweest en ging rond half 6 weg, hierna nam ik het over om bij de gast te blijven. Op dat moment was de gast rustig en niet bij kennis. Wellicht ook door de morfine die was toegediend.

Om kwart over 6 hebben we besloten dat het wenselijk was dat de familie terug zou komen en gebeld moest worden.
We komen zo, was het antwoord, even ons warme maaltijd afronden.

Aangezien ik het belangrijk vond dat er iemand aanwezig zou zijn liet ik nogmaals bellen. Helaas mocht het niet baten, met de hand in de mijne is de gast heengegaan.

Maar waar mij het om gaat is het volgende; toen de familie kwam werd me gevraagd of de gast nog iets had gezegd.
Mijn antwoord was nee.

Het is zo belangrijk dat je alles gezegd hebt, op welke manier dan ook, elke dag weer, heb jij alles gezegd? Is alles uitgesproken ? je kunt immers een dierbare elke dag verliezen?
Dan hoef je niet te vragen, is er nog iets gezegd, had ik nog iets moeten zeggen?
Begrijpt u hoe en wat ik bedoel? Als alles gezegd is, ook, ik houd van je. dan is er rust bij de overledene en bij u.

Ik weet hoe moeilijk dat soms kan zijn, en het is niet iets waar je wellicht zo snel aan zult denken, maar probeer het zo nu en dan, al is het maar 1 keer.

Warme groet Jeltje

2 opmerkingen: