woensdag 29 februari 2012

Boeken tip; Zij en ik.

Deze boeken tip wilde ik graag met u delen.
Dit boek voelt voor mij als een warm,eerlijk maar bovenal liefdevol boek.
Heb het nog niet gelezen, toch wil ik u er alvast kennis mee laten maken.


Auteur: Annemie Struyf
Uitgeverij: Lannoo
Omvang: 318 pag.
Prijs: € 24,95
ISBN: 9789020992939

Zij en ik

Het verhaal van een vriendschap. Twee vriendinnen gaan op zoek naar wijsheid, naar God. Ze reizen de hele wereld door, ze lopen van Nederland naar Jeruzalem en bezoeken India. Ze zoeken de uiterste grenzen op en belanden tussen wijsheid en waanzin, auralezers en mediums, monniken en filosofen, boeddhisten en kluizenaars, druïden en dolfijnen. Ze ontdekken dat ultieme wijsheid moeilijk te vinden is, maar de tocht is de moeite waard, want ze schrijven een verhaal en hebben veel plezier.
Maar dan wordt Magdalena ernstig ziek. Ze ondergaat haar ziekte gelaten en tot grote boosheid van haar geliefden (en haar chirurg) doet ze er niets mee. Geen chemokuur of operatie, geen bestraling of medicijnen. Ze proberen haar om te praten maar ze gaat haar eigen weg. Samen met haar vriendin Annemie gaat ze op reis en probeert op allerlei manieren in de wereld van de spiritualiteit een antwoord te vinden op het waarom van haar ziekte. De vriendinnen halen hun dagboeknotities van eerdere reizen tevoorschijn en samen schrijven ze over hun tocht vol zorg en verdriet, maar ook een van vreugde en plezier. De verhalen en gedichten plus de foto’s van Lieve Blancquaert maken dit boek tot een prachtig document voor de nabestaanden van Magdalena. Aan het eind van haar leven schrijft Magdalena een brief in dichtvorm aan haar vriendin Annemie. Aangrijpend!

Aan Annemie
Ik neem afstand
Ik trek mij terug
Ik geef me aan mezelf terug
Ik geef jou aan jezelf terug
Ik ontwar de draden
In het gouden net
Dat ik weefde

Ik ben alleen
Maar voel me geborgen
Want ik ben nooit alleen geweest

In het vangnet van de eeuwigheid
Blijven we samen.

- Tine Schregardus -

Warme groet Jeltje

1 opmerking:

  1. Mooi je samenvatting lieve Jeltje, aansprekend. :)))

    Ook erg mooi dat gedicht op t laatst. :))

    liefs Karel

    BeantwoordenVerwijderen